voor een goed lopende huisartsenpraktijk
Wij vragen alle patiënten uitdrukkelijk om zich aan ons beleid te houden.
Inplannen van afspraken
Wij werken enkel op afspraak – gelieve steeds de correcte afspraak in te plannen
1 afspraak = 1 klacht voor 1 persoon
Huisartsraadpleging
We werken in onze praktijk enkel op afspraak. U kan deze maken via de online agenda, via mail of telefonisch op 0470/087334.
Gelieve er rekening mee te houden dat de agenda snel volloopt. Indien u gedurende de dag belt is er geen garantie dat u dezelfde dag nog bij dr. Anthone terecht kan. Daarom vragen wij het volgende:
- 1 afspraak = 1 klacht voor 1 persoon. Enkel op die manier kunnen de consultaties vlot verlopen, zonder uitlopen, wat aangenamer is voor de arts/verpleegkundige en de patiënten.
- Indien u met meerdere personen wenst te komen, gebruikt u ‘raadpleging voor 2 personen’ of ‘raadpleging voor 3 personen’, of u maakt meerdere afspraken (na elkaar).
- Voor een raadpleging wordt een kwartier ingepland. Dat is voldoende om 1 medisch probleem aan te pakken. Indien u meerdere problemen hebt, selecteert u meerdere afspraken. Indien u denkt dat u langer nodig zal hebben dan een kwartier, neem dan contact op zodat er voor u een lagere afspraak kan ingepland worden.
Als u telefoneert voor een afspraak zal de telefoniste/receptioniste u vragen waarvoor u de afspraak wenst. Gelieve dan kort uit te leggen wat het probleem is. Op die manier kan nagegaan worden hoe dringend de afspraak is, en hoeveel tijd er moet ingepland worden. Alle werknemers in de praktijk zijn gebonden aan het beroepsgeheim en zullen uw medische problemen nooit met derden bespreken.
Dringende afspraken
Indien u een dringende afspraak wenst, en er zijn online geen afspraken meer beschikbaar, gelieve dan telefonisch contact op te nemen. Bel 112 bij urgenties.
Andere afspraken en onderzoeken
Er is meer tijd nodig voor ECG’s, uitstrijkjes, preoperatieve onderzoeken, opvolging chronische aandoeningen, bespreking health check en verzekeringsonderzoeken. Duidt hiervoor zeker de juiste afspraak aan via de online agenda. Indien u de juiste afspraak niet vindt, bel dan even zodat de secretaresses deze kunnen inplannen in onze agenda’s. Zo vermijden we dat de consultaties te veel gaan uitlopen.
Afspraak bij verpleegkundige
U kan ook bij onze verpleegkundige, Lin, terecht. Ze werkt onder de verantwoordelijkheid van dr. Anthone en u kan bij haar langsgaan voor herhaalmedicatie, technische interventies en onderzoeken zoals:
- inspuiting van medicatie (voorgeschreven door uw arts)
- vaccinaties
- bevriezen van wratten
- oorproppen verwijderen
- hechtingen verwijderen
- pre-operatieve vragenlijsten
- vragenlijst in het kader van verzekeringsonderzoek (schuldsaldoverzekering)
- ECG
- opvolging chronische aandoeningen zoals diabetes
Annulaties / Niet komen opdagen
U riskeert een boete, of kan uit de praktijk geweerd worden
Indien u niet aanwezig kan zijn op de geboekte afspraak, gelieve deze minstens 4u op voorhand te annuleren zodat wij een andere patiënt kunnen inplannen.
Wanneer u éénmalig niet op afspraak bent gekomen zonder annulering dan krijgt u van de praktijk een waarschuwing. De waarschuwing houdt in dat er van u verwacht wordt dat u op de gemaakte afspraken komt of deze tijdig annuleert.
Komt u dan voor de tweede keer niet, zonder annulering, zal er € 20,- in rekening gebracht worden. Deze rekening wordt niet vergoed door het ziekenfonds. Voor een dubbele afspraak zal 30€ aangerekend worden. Indien er sprake is van overmacht (ziekenhuisopname, ongeval onderweg,..) houden wij hier uiteraard rekening mee.
Indien u meermaals een afspraak niet nakomt zal de behandelingsrelatie worden beëindigd en er zal u gevraagd worden een nieuwe huisarts te zoeken.
Huisbezoeken
telefonisch aanvragen voor 10u
Een huisbezoek vraagt extra tijd en organisatie van uw arts. Een huisbezoek is een uitzondering en wordt enkel georganiseerd omwille van één van volgende redenen:
- Niet mobiele, ernstig zieke patiënten
- patiënten in een rust- en verzorgingstehuis of ouderen die zich moeilijk kunnen verplaatsen
- mindervaliden
Vermeld bij uw aanvraag steeds uw naam, adres, en bondig de reden van aanvraag. Dr. Anthone evalueert de aanvraag en kan op elk moment beslissen dat een huisbezoek niet zal doorgaan, of op een andere dag zal worden ingepland. In dat geval zal u gecontacteerd worden.
Niet dringende huisbezoeken worden ingepland op donderdagnamiddag.
U vraagt een huisbezoek aan per telefoon en dit liefst vóór 10.00u. Na 10u kan een huisbezoek dezelfde dag niet altijd meer ingepland worden.
Voorschriften en medische attesten
worden enkel afgegeven tijdens een raadpleging
Hoewel dit gedurende de coronaperiode door de orde der artsen en het RIZIV werd getolereerd, is het wettelijk niet toegelaten een voorschrift of ziekteattest te verstrekken zonder contact met de patiënt. Voorschriften, ook voor chronische medicatie, worden enkel afgegeven gedurende een raadpleging en niet op telefonische aanvraag of per e-mail. Er mogen ook geen voorschriften voor familieleden meegegeven worden op de consultatie. Het telefonisch afleveren van een voorschrift of attest is enkel bedoeld als noodoplossing en niet ter vervanging van een raadpleging.
Controleer steeds of u medicatie nodig heeft voordat u op consultatie komt, zodat u tijdens het gesprek alle nodige voorschriften kunt vragen. Maak samen met uw arts afspraken binnen welke tijd u opnieuw moet langskomen voor herhaalvoorschriften, om een goede opvolging te verzekeren.
Uw voorschriften terugvinden
Er lijken soms problemen te zijn met het koppelen van de voorschriften aan de ID, of patiënten weten niet altijd meer welke voorschriften er nog beschikbaar zijn. U kunt dit terugvinden op mijngezondheid.be, voorschrift op zak, www.myhealthviewer.be, of https://helena.care.De meeste van deze diensten werken via itsme.
Ook op uw smartphone kunt u hiervoor de app ‘mijn geneesmiddelen‘ of ‘voorschrift op zak’ downloaden. Zo heeft u altijd een overzicht van welke medicatie er nog op uw account staan, en tot wanneer deze geldig zijn. Let op, voor Helena care moet u toestemming geven dit te gebruiken. Indien u uw toestemming hebt ingetrokken, zal u hier niets terugvinden.
Medische attesten
Medische attesten kunnen alleen tijdens een consultatie verstrekt worden en dus niet telefonisch of via mail aangevraagd worden. Een arts mag enkel een medisch attest/ongeschiktheidsattest invullen als hij de patiënt effectief gezien heeft. Je huisarts mag ook enkel attesten schrijven die stroken met de waarheid. Valse attesten zullen steeds geweigerd worden. Het is bovendien niet toegestaan dat wij medische attesten doorsturen per mail. In te vullen documenten kunnen vanaf de volgende dag opgehaald worden.
Belmomenten
voor het navragen van resultaten
U kan onze verpleegkundige contacteren om na te gaan of er al een resultaat beschikbaar is, of om een korte vraag te stellen. Dat kan elke weekdag tussen 11u30 en 12u.
U kan dr. Anthone niet rechtstreeks contacteren. Dat zou de raadplegingen te veel verstoren. U kan wel een boodschap achterlaten, indien nodig zal dr. Anthone u contacteren.
Het belmoment dient enkel voor een korte telefonische toelichting. Het is geen vervanging van een raadpleging. Voor een uitvoerige bespreking van een probleem of uw resultaten maakt u best een afspraak.
Tarieven
Derdebetaler – medisch huis – GMD
Huisartsraadpleging
Dr. Anthone is geconventioneerden werkt aan derdebetalerstarief, volgens de tarieven vastgesteld door het RIZIV.
Indien u aangesloten bent bij een Belgische mutualiteit en u uw Globaal Medisch Dossier (GMD) in onze praktijk heeft, betaalt u enkel het remgeld.
Voor een gewone consultatie bedraagt dat 4 euro of 6 euro.
Medisch huis
Patiënten die aangesloten zijn bij een medisch huis kunnen niet via het derdebetalerssysteem werken. Het ziekenfonds zal een raadpleging in onze praktijk niet terugbetalen, dus zij moeten de consultatie volledig betalen.
GMD
Patiënten met een GMD krijgen vermindering van het remgeld op de consultatie, volledige terugbetaling van het supplement voor avondraadplegingen en verhoogde terugbetaling bij verwijzing door uw vaste huisarts naar bepaalde specialisten.
Wachtdienst
Huisartsenwachtpost regio Heist
Zowel in de week als in het weekend maakt de praktijk gebruik van het wachtdienstsysteem. U kan onze praktijk op weekdagen steeds bereiken van 8u00 tot 18u00. Na 18u tijdens de week, ’s weekends van vrijdag 18u00 tot maandag 08u00 en op feestdagen kunt u beroep doen op de wachtdienst. Meer info hierover : Huisartsenwachtpost regio Heist
Er dient steeds op voorhand gebeld te worden naar de wachtpost via het nummer 1733. U kan zich dus niet spontaan aanmelden. De arts van wacht zal nadien alle medische problemen doorgeven aan uw huisarts.
Adres
Stationsstraat 151
2235 Westmeerbeek
Consultaties
Ma-di-vr : 9-12u en 18-19u30
Wo : 14-17u
Do : 9-12u
Contact
U kan ons bereiken op 0470/087334
of via mail : info@dokteranthone.be
Huisbezoek
Indien dringend, gelieve te telefoneren
om een afspraak in te plannen
niet-dringend : donderdag 14-17u